“Kai” = zmiany, “Zen” = na lepsze.
Kaizen = Ciągłe Doskonalenie
Kaizen jest filozofią zarządzania wywodzącą się z Japonii. Pionierem i liderem w szerzeniu filozofii kaizen na całym świecie jest Japończyk Masaaki Imai, który w 1986 roku wydał książkę pt.„Kaizen: The Key to Japan’s Competetive Success” Książkę przetłumaczono na ponad 20 języków osiągając sprzedaż ponad 300 tysięcy egzemplarzy.
Dzisiaj Kaizen jest rozpoznawany na całym świecie i stosowany przez wiele organizacji jako strategia biznesowa polegająca na angażowaniu wszystkich pracowników organizacji, niezależnie od szczebla, w stałe poszukiwanie pomysłów udoskonalenia i poprawy funkcjonujących procesów, poprzez stopniową eliminację wykrytych niedogodności
Kaizen to ciągłe doskonalenie, opierające się na określonych zasadach przewodnich:
- Dobre procesy przynoszą dobre rezultaty
- Idź, zobacz na własne oczy, aby zrozumieć obecną sytuację
- Posługuj się danymi, zarządzanie na podstawie faktów
- Podejmuj działania mające na celu rozpoznanie przyczyny źródłowej problemów
- Praca w zespole
- Kaizen jest sprawą każdego człowieka
- I wiele więcej!
Filozofia kaizen zakłada, że
duże rezultaty pochodzą z wielu małych zmian zgromadzonych w czasie.
Koncepcja Kaizen polega na robieniu jak najmniejszych kroków w drodze do osiągnięcia celu.
I tą zasadę można zastosować tak w biznesie jak i życiu osobistym.
.
Pingback: Małe kroki do zmiany stylu życia - Zapiski Kobiety Dojrzałej